Hea tervise eelduseks on tervislik ja tasakaalus toitumine. Oleme kunstlikult tekitatud rasvahirmus elades vältinud rasva, kuid meie keha vajab rasvhappeid igapäevaselt. Eriti terav on oomega-3-rasvhapete puudujääk inimestel, kes ei söö igapäevaselt rasvaseid kalatooteid. Küll aga on tänapäeva toidus ohtralt oomega-6-rasvhappeid, mida me saame liiga palju.

Keha toodab oomega-6-rasvhappest häid põletikuvastaseid koehormoone vaid oomega-3-rasvhapete olemasolul. Seega on vajalik hoida oma kehas õige tasakaal, mis on ideaalis 3:1. ArcticMed on kõrge EPA ja DHA sisaldusega kalaõli, mis tagab organismis vajaliku oomega-3-rasvhapete taseme, mis tavapärase toitumisega võib puudulikuks jääda.

Miks on oomega-3-rasvhapped kasulikud?

  • Vähendavad ja ennetavad põletike teket ja toetavad immuunsüsteemi.
  • Alandavad vererõhku ja nö „halva“ (LDL) kolesterooli taset
  • Toetavad ajutegevust ja head nägemist
  • Toetavad südametööd ja aitab vältida südamehaigusi.
  • Vedeldavad verd ja vähendavad vere hüübimist ohtlikes piirkondades
  • Leevendavad liigese- ja nahaprobleeme
  • Toetavad rakumembraani funktsiooni ja limaskestade tervist.
  • Vajalikud rasedale ja imetavale emale
  • Vähendavad menstruaaleelseid sümptomeid
  • Parandavad/täiendavad insuliini funktsiooni
  • Vajalikud neerupealsete ja sisekõrva normaalse funktsioneerimise arenguks

EPA ja DHA

Oomega-3-rasvhappest ALAst toodetakse kehas kõrgemad väga pika ahelaga rasvhapped EPA (eikosapentaeenhape) ja DHA (dokosaheksaeenhape), mis on kalas ja mereandides valmiskujul olemas. Suurepärased EPA ja DHA allikad on näiteks- heeringas, tuunikala, tursk, forell ja lõhe. Tähelepanuväärne on, et kuigi me oleme mereäärne maa, siis miskipärast on meie kala söömise harjumus väga nigel. Kuigi kõik eelduseks selleks oleks nagu olemas?

Miks räägitakse, et kalad võivad olla saastunud ning nende rohke söömine võib meile teadaoleva kasu asemel hoopis kahju tuua? Mis kaladega juhtunud on? Sõltuvalt kalade liigist, suurusest ja kasvukohast võivad nad sisaldada erineval hulgal toksiine (nt elavhõbedat). Nt Läänemeri on üks saastatuim veekogu, mille põhja on peidetud sõjategevuse jääke ja tööstusjäätmed. Merepõhi on nagu prügila, mida uurides geoloogid avastavad üha uusi reostusobjekte. Elavhõbe on kesknärvisüsteemile ja ajule väga kahjulik. Kuna kogu elavhõbe kuhjub kaladesse (mitte ei välju sealt), siis võib EPA ja DHA omandamise eesmärgil suurte koguste kalade söömine hoopis teistpidi mürgitavaks osutuda. Seega oleks parem eelistada igapäevaselt muid oomega-3 allikaid ning kala tarbida hoopis mõõdukalt.

„Harju keskmiselt“ toituja jaoks on kalaõli just sobiv toidulisand, mis on loodud organismi varustamiseks toitainetega, mida keha ei pruugi igapäevasest toidust kätte saada. Kalaõli koostis ja kvaliteet oleneb valmistamiseks kasutatud kalade elukohast ja nende toidust, seega on väga oluline, kus ja mis tingimustes on elanud need kalad, keda õli tegemiseks on kasutatud.

Oomega-3- ja oomega-6-rasvhapete tasakaal organismis

Keha toodab oomega-6-rasvhappest häid põletikuvastaseid koehormoone vaid oomega-3-rasvhapete olemasolul. Kui organism on oomega-3 puuduses ja samal ajal on seal ka oomega-6-rasvhappeid liigselt, siis toodetakse hoopis halbu, põletikku ja veresoonte kahjustust soodustavaid koehormoone. Seega on vajalik toitumisega hoida oomega-3 ja oomega-6 õiget tasakaalu (ideaalis 1:1-le). Kaasaegne menüü sisaldab paraku oomega-3-rasvhappeid liiga vähe, kuid samaaegselt on toidus oomega-6-rasvhapete tase liiga kõrge ja sellest tulenevalt on tavapärane suhe 1:20 ja rohkemgi.

Kui toit sisaldab liiga palju oomega-6-rasvhappeid ja liiga vähe oomega-3-rasvhappeid, siis on üks võimalus vähendada oomega-6-rasvhapete tarbimist või siis suurendada hoopis oomega-3-rasvhapete tarbimist. Enne toitumiskultuuri muutust ca 100 aastat tagasi oli suhe 1:2-le. Oomega-3- ja oomega-6-rasvhapete tasakaalu organismis on tänapäeval vajadusel võimalik lihtsa veretestiga määrata. Hea on just tasakaal, seega ei tasu end oomega-3-rasvhapete puudusesse jätta aga kindlasti ei tohiks lisanditega ka liialdada, kuna see võib vedeldada verd ja vähendada vere hüübimist. Seega kindlasti ei peaks arstiga eelnevalt konsulteerimata oomega-3 juurde võtma inimesed, kes tarvitavad hüübimist või verd vedeldavaid ravimeid.

Seega nii oomega-3 kui ka oomega-6 on mõlemad organismile tarvilikud rasvhapped, kuid nende omavaheline suhe peab olema tasakaalus. Kõige kindlam meetod on toituda tervislikult ja mitmekülgselt ning jälgida oma rasva söömisharjumusi. Kui Su toit sisaldab palju oomega-6-rasvhappeid aga oomega-3-rasvhapete osakaal on samas väike ning oomega-6 osakaalu toidus ei õnnestu vähendada, siis on mõistlik oomega-3-rasvhappeid toidulisandina juurde võtta ja seeläbi parendada oma tervist.